logo

אספקטים ירוקים באדריכלות ועיצוב משרדים

המגמה הירוקה מהווה מגמה המקבלת ביטוי רחב גם בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים. ביטויים שלה ניתן לראות בלא מעט משרדים בישראל שהוקמו או עברו שיפוץ רחב בשנים האחרונות.
 

כיצד המגמה הירוקה בתחום הבנייה והאדריכלות הואצה בשנים האחרונות בישראל?

הבנייה הירוקה בישראל איננה מהווה טרנד חולף, לבטח לא בישראל. המפנה המשמעותי של בנייה ירוקה בתחום הבנייה והאדריכלות החל עוד ב-2013 כשניצנים ראשונים שלו קיבלו ביטוי בפרויקטים אדריכליים של משרדים ברחבי ישראל. 
השר המשרד להגנת הסביבה לשעבר גלעד ארדן, שכיהן בתפקיד בשנים 2009-2013, הביע באותה עת כי חזון המשרד וממשלת ישראל הוא לקדם מאות פרויקטים אדריכליים ופרויקטים של בנייה ירוקה.

השאיפה לציון גובה תחת תקן 5281

נכון להיום מיישמות ערים דוגמת תל אביב יפו, הרצלייה, פתח תקווה, חיפה ויוקנעם את תקן 5281 הישראלי לבנייה ירוקה של משרדים וזאת לצד יישומם של תקנים בינלאומיים נוספים בתחום הבנייה והאדריכלות הירוקה. 
תקן 5281 מהווה תקן ובו קטגוריות לבחינה ומדידה של מבנים ירוקים ובתוכם הקמת מבנים המיועדים למשרדים. חלק מהקטגוריות בתקן 5281 נוגעות לנושאים של אנרגיה, מים, פינוי פסולת, התמודדות עם חומרים, בריאות, תחבורה ועוד. תחת כל קטגוריה ישנם נושאי משנה, כשגם אותם ניתן להעריך ולמדוד. תחת אותן קטגוריות ותת הנושאים זוכה בסופו של דבר כל מבנה אדריכלי לרמת דירוג של "בניין ירוק" כשהדירוג הסופי נע בין 1-5.
 

מאפיינים מרכזיים באדריכלות משרדים ועיצוב משרדים במסגרת בנייה ירוקה

מחקרים בתחום ההשמה והעבודה מצביעים כי אדריכלות משרדים המתוכננים על בסיס של בנייה ירוקה מביאים עם הזמן לצוות עובדים שמח ומאושר המרוצה ממקום עבודתו ומהמרחבים בהם הוא עובד. אדריכלות משרדים ירוקה תהיה מאופיינת לרוב בשילוב של צמחייה, בנייה של מרפסות לרווחת העובדים ושימוש ניכר בכניסה של אור טבעי. 
אלמנט נוסף במסגרת אדריכלות משרדים ירוקה שמה דגש בחיסכון באמצעות שימוש בחומרי גלם ומוצרים חסכוניים. כאלו המסוגלים לחסוך לכל משרד עשרות אלפי שקלים מידי שנה בהוצאות על חשמל, מים ועוד. 
דוגמה למוצר חסכוני שיש לו אף ביטוי בעיצוב משרדים הן נורות ה-LED שאותן ניתן למצוא במספר רחב של דוגמאות עיצוביות. נורות ה-LED חוסכות עד 50% בצריכת חשמל לעומת נורות הפלורסנט בהן היו עושים שימוש במשרדים רבים. שימוש בנורות LED במשרדים רחבים מאפשר לעובדים ליהנות מאור נעים יותר, כשהחיסכון על הוצאות החשמל רק בנוגע לנורות הוא משמעותי לאין שיעור.
 

אדריכלות משרדים ירוקה – חיסכון משמעותיות בהוצאות התפעול

יזמים ואדריכלים בישראל יודעים להצביע על העובדה כי אדריכלות משרדים אשר שמה דגש על בנייה ירוקה חוסכת בכל שנה כ-20% מהוצאות התפעול של אותם משרדים בכל שנה. דוגמה לבניין משרדים ירוקים בישראל הוא בניין אקו טאוור בתל אביב יפו. האחראים על תפעול הבניין דיווחו על חיסכון של עד 20% בצריכת המים וחיסכון של עד 70% בצריכת המים.